3-4. osztály
Fő célunk:
- szókincsfejlesztés, szókincsbővítés
- írásbeli és szóbeli kommunikció fejlesztése
- együttműköés, szociális kompetencia fejlesztése
- szótárhasználat gyakorlása
- esztétikai érzék, kreativitás fejlesztése
- mesterséges intelligencia használata
- térképismeret, tájékozódás
- önértékelés fejlesztése
- digitális felelősségvállalás
- önértékelés fjlesztése
1. foglalkozás: Az időutazó mesél
- ráhangolódás
- érdeklődés felkeltése
- szóbeli kommunikáció fejlesztése
- szövegértés
- önértékelés fejlesztése
- magyar nyelv és irodalom /olvasás
- digitális kultúra
- matematika
A tanulók megismerték a kerettörténetet, majd beszélgettünk az időutazóról: a ruhájáról, kinézetéről, céljairól is. Megtekintettek e gyerekek egy rövid bemutatkozó videót az időutazóról, illetve képeket is, amelyeket a tengr. ai segítségével alkottunk meg közösen a gyerekekkel. Megbeszéltük a prompt jelentőségét is.
A tanulók egy közös Padlet felületen dolgoznak a projekt során. Itt olvassák el a feladatokat, illetve itt és papíralapon is követhetik a munkájukat az ellenőrzőlisták segítségével.illetve itt értékelhetik egymás munkáját szívecskékkel.
Először megnéztük a felületet, hiszen tavaly óta is vannak rajta változások, a 3. évfolyamosok számára pedig teljesen új volt ennek a felületnek a használata.
Az időutazó itt is elmesélte a meséjét, ami nagyon furcsa volt a gyerekeknek, hiszen sok régies szó szerepelt benne.A tanulók megszámolták a számukra ismeretlen szavakat, majd felírték a Padlet felületre, ezzel is gyakorolták a használatát.
A foglalkozást beszélgetéssel zártuk, ahol mindenki elmondta, mennyire tetszett neki a feladat.
2-3. foglalkozás: Szóvadászat
- szókincsbővítés, szókincsfejlesztés
- írásbeli kommunikáció fejlesztése
- szótárhasználat
- táblázatkészítés alapjainak megismerése
- együttműködés
- szociális kompetencia
- önértékelés fejlesztése
- magyar nyelv és irodalom
- digitális kultúra
Az alkotótevékenység során a gyerekek az 5. osztályos fejlesztősök segítségével megkeresték a mesében található régies szavakat, majd vagy az interneten vagy a papíralapú szótárak segítségével kikeresték a mai jelentésüket. Példamondat segítségével bizonyították be, hogy tényleg megértették a szó jelentését.
A feladat megoldásához az ellenőrzőlista adott segítséget a gyerekeknek.
A feladat egyik nehézsége abban állt, hogy a PowerPoint-ban kellett táblázatos formában megjeleníteni a szavakat. A táblázatkészítésnél megbeszéltük a cellák közti mozgást. Kitértünk továbbá a papírlapú szótár használatára, ami még az 5. osztályosok számára is ismeretlen volt.
További képek ITT láthatók.
Nagyon jó volt látni az együttműködést, az egymásnak segítést.
A tanulók a foglalkozások végén elmondták, hogy tetszett nekik a történet. Kíváncsiak votlak arra is, mit jelenthetnek a régies szavak.
4-5. foglalkozás: Játékok a szavakkal
- kreativitás fejlesztése
- memóriafejlesztés
- esztétikai érzék fejlesztése
- jogtisza képek használatának gyakorlása
- önértékelés fejlesztése
- digitális kultúra
- technika és életvitel
Ezeken a foglalkozásokon az alkotótevékenységé volt a főszerep, hiszen a gyerekek puzzle-t készítettek az 1-2. osztályos gyerekeknek a régies szavakhoz. Fontos volt, hogy csak jogtiszta képet használjanak, ezért kaptak ajánlást, mely oldalakon keressenek. A Padlet felületen megtalálták az ellenőrzőlistát a feladathoz, illetve a puzzle-készítő alkalmazást, amihez egy nagyon rövid ismertetést is kaptak. Megbeszéltük, hogy miért ne állítsanak be nagyon sok darabot, bár azért kísérletezhettek. Az elkészült puzzle-t feltöltötték a közös felületre, ahonnan kinyomtattuk, majd szétvágtuk a képeket. Az 1-2. osztályosoknak nagyon tetszett a nagyobbak által készített puzzle. Többen kíváncsian kérdezték, ezt hogyan lehetett megcsinálni.
A tanulók választhattak, hogy puzzle-t készítenek, vagy QR - kódot a felsősöknek, így mindenki megtalálta a neki tetsző feladatot. A QR kódok készítéséhez is kaptak a tanulók ajánlást, illetve ellenőrzőlistát is.
Volt olyan tanuló, aki olyan lelkesen és gyorsan dolgozott, hogy minden feladatot megcsinált. Elmondta azt is, hogy nem gondolta, hogy ilyen könnyű QR kódot készíteni. A QR kóddlal majd a felsősök szókincsét fejlesztjük, így külön QR kódot kapott a régi és az új szó. Volt olyan tanuló, aki a kéziszótárban még keresett is ilyen szópárokat.
Az elkészült puzzle-ok és Qr kódok a tanulók Padlet felületén láthatók.
Toábbi képek ITT láthatók a foglalkozásokhoz.
A tanulók lelkesen dolgoztak, amit a tanóra végi visszajelzések is igazotlak.
6. foglalkozás: Térképészkedjünk!
- térképismeret
- tájékozódás
- problémamegoldás
- térlátás fejlesztése
- önértékelés fejlesztése
- környezetismeret
- digitális kultúra
- matematika
- földrajz
Ez a foglalkozás a gyerekek kérése maitt került be a projektbe, hiszen akiknek nagyobb, de még általános iskolás korú testvére van hallotta, hogy a nagyok felkerültek egy térképre.. Kíváncsiak voltak rá, mi ez, ezért egy térképészeti foglalkozásra is sor került. Ennek keretében az Earth3Dmap alkalmazás segítségével megnéztük Rábapatona elhelyezkedését, alakját, majd mindeki megkereste a saját házát. Nagy lelkesedéssel mutatták a gyerekek, hol is laknak. Arra is rácsodálkoztak, mi minden van a településen, amiről ők nem is tudtak.
A foglalkozás végén mindenki felkerült az iskolások közös térképére. Fontos volt, hogy ellenőrizzék le, jó helyre tette-e őket az alkalmazás. Ha nem, akkor természetesen javítaniuk kellett a hibát.
További képek a foglalkozásról ITT láthatók.
Mindenki jelezte a kilépőkártyán, hogy nagyon tetszett neki ez a foglalkozás, meg hogy ő is felkerült a térképre.
7. foglalkozás: Térképalkotás
- kreativitás fejlesztése
- fantázia fejlesztése
- írásbeli kifejezőkészség fejlesztése
- esztétikai érzék fejlesztése
- tájékozódás, térképismeret elmélyítése
- biztonságos internethasználat
- digitális kultúra
- környezetismeret
- életvitel és technika
Az előző foglalkozás sikere miatt elhatároztuk, hgoy a gyerekek 4. osztályban maguk is készítsenek saját térképet, ahol megjelenítik, hova szeretnének elutazni, ha ők lennének az időutazók. Ehhez az Inkarnate alkalmazást használtuk. A térképnek címet is kellett adni. A gyerekek nagyon hamar megértették, hogy csak azokat az elemeket használhatják, amelyek nem csillagozottak. Nagyon szép térképek születtek.

A további térképek a Padlet felületen tekinthetők meg.
További képek a foglalkozásról ITT láthatók.
A tanulóknak annyira tetszett ez az alkalmazás, hogy még pl. fejlesztő órákon is erről beszéltek a tanár néninek. A visszajelzések alapján, amit a Wooclap-ban kértünk, mindenkinek nagyon tetszett, vagy tetszett az alkalmazás.
8. foglalkozás: Plakátkészítés
- kreativitás fejlesztése
- fantázia fejlesztése
- esztétikai érzék fejlesztése
- digitális kompetencia fejlesztése
- írásbeli kifejezőkészség fejlesztése
- egymás segítése
- szociális kompetencia
- önértékelés fejlesztése
- digitális kultúra
- hon - és népismeret
A 4. osztályos tanulók megismerkedtek a Canva alkalmazás néhány funkciójával. A prezentáció készítésekor választhattak két téma közül:
- Rábapatona a jövőben
- Mit fogunk látni a Tájházban? (A következő foglalkozáson kerül sor a közelben található Tájház meglátogatására.)
- Mit láttunk a Tájházban? (egy csoportnak a Tájház látogatása után volt ez a foglalkozás)
A település jövőjénél megjelentek felhőkarcolók, önvezető autók, valamint robotok is. A munka közben többen megjegyezték, hogy ez nagyon jó alkalmazás, jobban tetszik nekik, mint a PowerPoint.
Néhány plakát, prezentáció, szórólap, illetve az alkotás folyamata ITT látható.
9. foglalkozás: Látogatás a tájházban
- régi értékek megismerése
- régi élet Rábapatonán
- figyelem fejlesztése
- történelem
- hon - és népismeret
Mivel a Tájház befogadóképessége korlátozott, ezért több csoportban vettek részt a gyerekek ezen a programon. Az egyik csoportnak iskolánk egyik volt tanára tartott nagyon érdekes előadást a tárgyakról, amik egy részét még ő gyűjtötte össze a honismereti szakkör keretében az akkori gyerekekkel. Mivel az előadás interaktív volt, így kiderült, hgoy mennyi régi tárgyat ismernek fel a gyerekek. A másik csoportnak iskolánk igazgatója tartott előadást, aki történelemtanár, így sok újdonságot megtudhattunk a Tájház kialakulásáról, valamint a tárgyakról is. Az interaktív előadás során a gyerekek nagyon érdeklődőek voltak, sok kérdést tettek fel. Előzetesen felhívtuk a gyerekek figyelmét arra, hogy jól figyeljenek mindenre: a tárgyakra, az elhangzott információkra.
A tájház látogatásáról további képek ITT láthatók.
10. foglalkozás: Kvíz
- a Tájházban látottak, hallottak felelevenítése
- ismeretek ellenőrzése
- szövegértés fejlesztése
- digitális kultúra
- hon - és népismeret
- történelem
- magyar nyelv és irodalom (olvasás, szövegértés)
Ezen a foglalkozáson egy Quizziz kvíz segítségével ellenőriztük a tanulók ismeretét a Tájházról.
A gyerekek nagyon figyeltek, hiszen mindenkinek sikerült első kitöltésre elérni a legalább 80%-ot.

Záró értékelés:
- önértékelés fejlesztése
- önismeret fejlesztése
- fantázia fejlesztése
A tanulók a JotForm-ban készített űrlapot töltötték ki a záró értékelésként, amiben rákérdeztünk arra, mi tetszett nekik, illetve hogyan ítélik meg a saját és társaik munkáját. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy mit vinnének magukkal a gyerekek a jövőbe, illetve szerintük hgoy fog kinézni Rábaptona 100 év múlva.
Az értékelés ITT olvasható.
A tanulóknak tetszettek a feladatok, mert érdekesnek, izgalmasnak, újnak találták őket. A jövőbe nagyon sok tanuló a családját, barátait, játékait vinné, de többen említették a szeretetet is.