3-4. osztály

Fő célunk:

  • szókincsfejlesztés, szókincsbővítés
  • írásbeli és szóbeli kommunikció fejlesztése
  • együttműköés, szociális kompetencia fejlesztése
  • szótárhasználat gyakorlása
  • esztétikai érzék, kreativitás fejlesztése
  • mesterséges intelligencia használata
  • térképismeret, tájékozódás
  • önértékelés fejlesztése
  • digitális felelősségvállalás
  • önértékelés fjlesztése

1. foglalkozás: Az időutazó mesél

Foglalkozás célja:
  • ráhangolódás
  • érdeklődés felkeltése
  • szóbeli kommunikáció fejlesztése
  • szövegértés
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • magyar nyelv és irodalom /olvasás
  • digitális kultúra
  • matematika

A tanulók megismerték a kerettörténetet, majd beszélgettünk az időutazóról: a ruhájáról, kinézetéről, céljairól is. Megtekintettek e gyerekek egy rövid bemutatkozó videót az időutazóról, illetve képeket is, amelyeket a tengr. ai segítségével alkottunk meg közösen a gyerekekkel. Megbeszéltük a prompt jelentőségét is.

A tanulók egy közös Padlet felületen dolgoznak a projekt során. Itt olvassák el a feladatokat, illetve itt és papíralapon is követhetik a munkájukat az ellenőrzőlisták segítségével.illetve itt értékelhetik egymás munkáját szívecskékkel.

Először megnéztük a felületet, hiszen tavaly óta is vannak rajta változások, a 3. évfolyamosok számára pedig teljesen új volt ennek a felületnek a használata.

Az időutazó itt is elmesélte a meséjét, ami nagyon furcsa volt a gyerekeknek, hiszen sok régies szó szerepelt benne.A tanulók megszámolták a számukra ismeretlen szavakat, majd felírték a Padlet felületre, ezzel is gyakorolták a használatát.

A foglalkozást beszélgetéssel zártuk, ahol mindenki elmondta, mennyire tetszett neki a feladat.

2-3. foglalkozás: Szóvadászat

Foglalkozások célja:
  • szókincsbővítés, szókincsfejlesztés
  • írásbeli kommunikáció fejlesztése
  • szótárhasználat
  • táblázatkészítés alapjainak megismerése
  • együttműködés
  • szociális kompetencia
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • magyar nyelv és irodalom
  • digitális kultúra

Az alkotótevékenység során a gyerekek az 5. osztályos fejlesztősök segítségével megkeresték a mesében található régies szavakat, majd vagy az interneten vagy a papíralapú szótárak segítségével kikeresték a mai jelentésüket. Példamondat segítségével bizonyították be, hogy tényleg megértették a szó jelentését.

A feladat megoldásához az ellenőrzőlista adott segítséget a gyerekeknek.

A feladat egyik nehézsége abban állt, hogy a PowerPoint-ban kellett táblázatos formában megjeleníteni a szavakat. A táblázatkészítésnél megbeszéltük a cellák közti mozgást. Kitértünk továbbá a papírlapú szótár használatára, ami még az 5. osztályosok számára is ismeretlen volt.

További képek ITT láthatók.

Nagyon jó volt látni az együttműködést,  az egymásnak segítést.

A tanulók a foglalkozások végén elmondták, hogy tetszett nekik a történet. Kíváncsiak votlak arra is, mit jelenthetnek a régies szavak.

4-5. foglalkozás: Játékok a szavakkal

Foglalkozások célja:
  • kreativitás fejlesztése
  • memóriafejlesztés
  • esztétikai érzék fejlesztése
  • jogtisza képek használatának gyakorlása
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • digitális kultúra
  • technika és életvitel

Ezeken a foglalkozásokon az alkotótevékenységé volt a főszerep, hiszen a gyerekek puzzle-t készítettek az 1-2. osztályos gyerekeknek a régies szavakhoz. Fontos volt, hogy csak jogtiszta képet használjanak, ezért kaptak ajánlást, mely oldalakon keressenek. A Padlet felületen megtalálták az ellenőrzőlistát a feladathoz, illetve a  puzzle-készítő alkalmazást, amihez egy nagyon rövid ismertetést is kaptak. Megbeszéltük, hogy miért ne állítsanak be nagyon sok darabot, bár azért kísérletezhettek. Az elkészült puzzle-t feltöltötték a közös felületre, ahonnan kinyomtattuk, majd szétvágtuk a képeket. Az 1-2. osztályosoknak nagyon tetszett a nagyobbak által készített puzzle. Többen kíváncsian kérdezték, ezt hogyan lehetett megcsinálni.

A tanulók választhattak, hogy puzzle-t készítenek, vagy  QR - kódot a felsősöknek, így mindenki megtalálta a neki tetsző feladatot. A QR kódok készítéséhez is kaptak a tanulók ajánlást, illetve ellenőrzőlistát is.

Volt olyan tanuló, aki olyan lelkesen és gyorsan dolgozott, hogy minden feladatot megcsinált. Elmondta azt is, hogy nem gondolta, hogy ilyen könnyű QR kódot készíteni.  A QR  kóddlal majd a felsősök szókincsét fejlesztjük, így külön QR kódot kapott a régi  és az új szó. Volt olyan tanuló, aki a kéziszótárban még keresett is  ilyen szópárokat.

Az elkészült puzzle-ok és Qr kódok a tanulók Padlet felületén láthatók.

Toábbi képek ITT láthatók a foglalkozásokhoz.

A tanulók lelkesen dolgoztak, amit a tanóra végi visszajelzések is igazotlak.

6. foglalkozás: Térképészkedjünk!

Foglalkozás célja:
  • térképismeret 
  • tájékozódás
  • problémamegoldás
  • térlátás fejlesztése
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • környezetismeret
  • digitális kultúra
  • matematika
  • földrajz

Ez a foglalkozás a gyerekek kérése maitt került be a projektbe, hiszen akiknek nagyobb, de még általános iskolás korú testvére van hallotta, hogy a nagyok felkerültek egy térképre.. Kíváncsiak voltak rá, mi ez, ezért egy térképészeti foglalkozásra is sor került. Ennek keretében az Earth3Dmap alkalmazás segítségével megnéztük Rábapatona elhelyezkedését, alakját, majd mindeki megkereste a saját házát. Nagy lelkesedéssel mutatták a gyerekek, hol is laknak. Arra is rácsodálkoztak, mi minden van a településen, amiről ők nem is tudtak. 

A foglalkozás végén mindenki felkerült az iskolások közös térképére. Fontos volt, hogy ellenőrizzék le, jó helyre tette-e őket az alkalmazás. Ha nem, akkor természetesen javítaniuk kellett a hibát.

További képek a foglalkozásról ITT láthatók.

Mindenki jelezte a kilépőkártyán, hogy nagyon tetszett neki ez a foglalkozás, meg hogy ő is felkerült a térképre.

7. foglalkozás: Térképalkotás

Foglalkozás célja: 
  • kreativitás fejlesztése
  • fantázia fejlesztése
  • írásbeli kifejezőkészség fejlesztése
  • esztétikai érzék fejlesztése
  • tájékozódás, térképismeret elmélyítése
  • biztonságos internethasználat
Kapcsolódó tantárgyak:
  • digitális kultúra
  • környezetismeret
  • életvitel és technika

Az előző foglalkozás sikere miatt elhatároztuk, hgoy a gyerekek 4. osztályban maguk is készítsenek saját térképet, ahol megjelenítik, hova szeretnének elutazni, ha ők lennének az időutazók. Ehhez  az Inkarnate alkalmazást használtuk. A térképnek címet is kellett adni. A gyerekek nagyon hamar megértették, hogy csak azokat az elemeket használhatják, amelyek nem csillagozottak. Nagyon szép térképek születtek.

A további térképek a Padlet felületen tekinthetők meg.

További képek a foglalkozásról ITT láthatók.

A tanulóknak annyira tetszett ez az alkalmazás, hogy még pl. fejlesztő órákon is erről beszéltek a tanár néninek. A visszajelzések alapján, amit a Wooclap-ban kértünk, mindenkinek nagyon tetszett, vagy tetszett az alkalmazás.

8. foglalkozás: Plakátkészítés

Foglalkozás célja:
  • kreativitás fejlesztése
  • fantázia fejlesztése
  • esztétikai érzék fejlesztése
  • digitális kompetencia fejlesztése
  • írásbeli kifejezőkészség fejlesztése
  • egymás segítése
  • szociális kompetencia
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • digitális kultúra
  • hon - és népismeret

A 4. osztályos tanulók megismerkedtek a Canva alkalmazás néhány funkciójával. A prezentáció készítésekor választhattak két téma közül:

  • Rábapatona a jövőben

  • Mit fogunk látni a Tájházban? (A következő foglalkozáson kerül sor a közelben található Tájház meglátogatására.)
  • Mit láttunk a Tájházban? (egy csoportnak a Tájház látogatása után volt ez a foglalkozás)

A település jövőjénél megjelentek felhőkarcolók, önvezető autók, valamint robotok is. A munka közben többen megjegyezték, hogy ez nagyon jó alkalmazás, jobban tetszik nekik, mint a PowerPoint.

Néhány plakát, prezentáció, szórólap, illetve az alkotás folyamata ITT látható.

9. foglalkozás: Látogatás a tájházban

Foglalkozás célja:
  • régi értékek megismerése
  • régi élet Rábapatonán
  • figyelem fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • történelem
  • hon - és népismeret

Mivel a Tájház befogadóképessége korlátozott, ezért több csoportban vettek részt a gyerekek ezen a programon. Az egyik csoportnak iskolánk egyik volt tanára tartott nagyon érdekes előadást a tárgyakról, amik egy részét még ő gyűjtötte össze a honismereti szakkör keretében az akkori gyerekekkel. Mivel az előadás interaktív volt, így kiderült, hgoy mennyi régi tárgyat ismernek fel a gyerekek. A másik csoportnak iskolánk igazgatója tartott előadást, aki történelemtanár, így sok újdonságot megtudhattunk a Tájház kialakulásáról, valamint a tárgyakról is. Az interaktív előadás során a gyerekek nagyon érdeklődőek voltak, sok kérdést tettek fel. Előzetesen felhívtuk a gyerekek figyelmét arra, hogy jól figyeljenek mindenre: a tárgyakra, az elhangzott információkra.

A tájház látogatásáról további képek ITT láthatók.

10. foglalkozás: Kvíz

Foglalkozás célja:
  • a Tájházban látottak, hallottak felelevenítése
  • ismeretek ellenőrzése
  • szövegértés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • digitális kultúra
  • hon - és népismeret
  • történelem
  • magyar nyelv és irodalom (olvasás, szövegértés)

Ezen a  foglalkozáson egy Quizziz kvíz segítségével ellenőriztük a tanulók ismeretét a Tájházról.

A gyerekek nagyon figyeltek, hiszen mindenkinek sikerült első kitöltésre elérni a legalább 80%-ot.

Záró értékelés:

Foglalkozás célja:
  • önértékelés fejlesztése
  • önismeret fejlesztése
  • fantázia fejlesztése

A tanulók a JotForm-ban készített űrlapot töltötték ki a záró értékelésként, amiben rákérdeztünk arra, mi tetszett nekik, illetve hogyan ítélik meg a saját és társaik munkáját. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy mit vinnének magukkal a gyerekek a jövőbe, illetve szerintük hgoy fog kinézni Rábaptona 100 év múlva.

Az értékelés ITT olvasható.

A tanulóknak tetszettek a feladatok, mert érdekesnek, izgalmasnak, újnak találták őket. A jövőbe nagyon sok tanuló a családját, barátait, játékait vinné, de többen említették a szeretetet is.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el