5-6. osztály

Fő célunk ezeken az évfolyamokon:
  • térképhasználat fejlesztése
  • település megismerése digitális eszköz segítségével
  • kreativitás, esztétikai érzék fejlesztése
  • együttműködés, szociális kompetencia fejlesztése
  • kritikai gondolkodás fejlesztése
  • önértékelés fejlesztése
  • mesterséges intelligencia tudatos használata
  • szövegértés fejlesztése
  • térlátás fejlesztése

1. foglalkozás: Térképészkedjünk!

Foglalkozás célja:
  • tájékozódás fejlesztése
  • térképismeret
  • digitális felelősségvállalás
  • szövegértés fejlesztése
  • problémamegoldás
  • térlátás fejlesztése
  • önértékelés fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • történelem
  • hon - és népismeret
  • magyar nyelv és irodalom /olvasás - szövegértés
  • földrajz
  • digitális kultúra


A kerettörténet megismerését követően a gyerekek megnézték történelem, illetve hon - és népismeret tanórán Rábapatonát régi térképeken, megbeszélték a település nevének helyesírását, kinézetét, majd a Earth3DMap segítségével megfigyelték a település mai formáját. Még az a tanuló is, aki megjegyezte, hogy ismeri a település alakját, meglepődött, amikor meglátta a mai formát. Mindenki megkereste a saját házát is. Ekkor állapították meg a gyerekek, hogy ez a térkép régebbi lehet, mert néhány újabb építésű házat nem sikerült megtalálni.

A Padlet felületen a következő feladatokat találták meg a Learningapps-ben:

  • a település részeinek régies nevét
  • leírás alapján kellett megállapítani melyik településrészről van szó

A településrészek régi neveinek párosítása a térképpel nagyon nehéz volt, főleg az 5. osztályosoknak, de közösen azért sikerült a helyes megoldást megtalálniuk.

A településrész és a leírás párosításánál többen el sem olvasták a leírásokat, így rossz lett a megoldásuk.

A következő feladatnál minden tanuló felkerült a közös térképre. a Zeemaps alkalmazás segítségével.

Ha valakit a térkép rossz helyre tett, akkor természetesen ki kellett javítaniuk a hibát.

A foglalkozás végén a tanulók kitöltötték a kilépőkártyát, ami szerint mindenkinek nagyon tetszett a térképészeti feladat.

További képek a foglalkozásról és a kilépőkártyákról ITT találhatók.

2-3. foglalkozás: Kalandjáték

Foglalkozások célja:
  • település jobb megismerése játékos formában
  • szövegértés fejlesztése
  • közösség építése
  • mozgásos tevékenység
Kapcsolódó tantárgyak:
  • közösségi nevelés
  • testnevelés és sport
  • digitális kultúra
  • történelem
  • hon - és népismeret

Célunk az ismeretek bővítése volt, ezért egy kalandjátékkal ismertettük meg a gyerekekkel játékosan a település központjában található nevezetességeket. Ehhez az Actionbound alkalmazást hívtuk segítségül, amit a gyerekek letöltöttek a telefonjukra. Mivel ez hosszabb sétát jelentett, ezért testnevelés és közösségi nevelés tanórákon mentek el a gyerekek felfedezni Rábapatonát. A játék során válaszoltak a gyerekek a kérdésekre, majd elmentek a megfelelő nevezetességhez, ahol szelfit is készítettek. Az arcokat elnézve vidáman, jó hangulatban telt a felfedező séta. 

A séta végén a gyerekek kitöltötték a kilépőkártyát, amiből kiderült, hogy tetszett nekik, hiszen elhagyhatták az iskola épületét.  Volt olyan tanuló, aki nem tudta, hogy mennyi szobor, emlékmű található az iskola közelében.

További képek a foglalkozásokról, kilépőkártyákról  ITT találhatók.

4-5. foglalkozás: Tervezés 3D-ben

Foglalkozások célja:
  • kreativitás fejlesztése
  • esztétikai érzék fejlesztése
  • algoritmikus gondolkodás fejlesztése
  • szociális kompetencia fejlesztése
  • egymás segítése
  • önismeret fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • matematika
  • digitális kultúra

Rábapatona felfedezése után következett az alkotótevékenység. A gyerekek a CoSpacesEdu for Kid alkalmazás segítségével terveztek 3D-ben. 

Választhattak a feladatok közül, így mindenki talált számára kedves témát:

  • Rábapatona régi kinézete
  • Rábapatona jelenlegi kinézete
  • Rábapatona jövőbeli kinézete
  • Hova szeretnél menni, ha Te lennél az időutazó?

Sajnos a Basic verzió kevesebb lehetőséget ad ingyenesen, de a gyerekek így is tudtak tervezni. A Padlet-en található ellenőrzőlistán illetve kinyomtatva tudták követni, miket kell elhelyezni a tervben. Fontos volt, hogy kódoljanak is, tehát legyen mozgás a képen, illetve  jelenjen meg szöveg is a képen. Az animációkat sajnos nem tudták lementeni, de az elkészült akotásokat igen. Jó volt látni, hogy az egyik kisfiú, aki nagyon sokat játszik a MineCraft-tal mentortanárként segítette a többiek munkáját úgy, hogy még ő is tervezte a saját települését.

Annyira tetszett a gyerekeknek az alkalmazás, hogy azt kérték, még legyen legalább 1 foglalkozás, amikor ezzel foglalkozhatnak. Néhány tanuló még fejlesztő órán is erről az alkalmazásról mesélt. A 2 foglalkozás során mindenki a saját tempójában haladhatott.

5. osztályosok munkái:

6. osztályosok munkái:

A foglalkozás során készült további alkotások a Padlet felületen találhatók.

A foglalkozás végén a wooclap segítségével szavazhattak a tanulók..

További képek, videók a foglalkozásokról és az alkotásokról ITT láthatók.

6. - 7. foglalkozás: Plakátkészítés

Foglalkozás célja:
  • kreativitás fejlesztése
  • esztétikai érzék fejlesztése
  • képek mentése, letöltése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • digitális kultúra
  • vizuális kultúra
  • magyar nyelv és irodalom

A tanulók feladata egy plakát készítése volt Rábapatonáról. Ehhez a Canva alkalmazást használtuk, ami teljesen új volt a tanulók számára. Az alapfunkciók bemutatása után a gyerekek a kreativitásuknak, ügyességüknek megfelelően készítették el a plakátot, illetve a szórólapot. Az ellenőrzőlistát megkapták a feladat előtt online, illetve kinyomtatva. A gyerekeknek nagyon tetszett ez az alkalmazás, többek szerint jobb, mint a PowerPoint, mert egyszerűbb használni. A feladatot 2 órán keresztül végezték a lassabban haladó tanulók.

További képek a foglalkozásokról ITT láthatók.

8. foglalkozás: Sportok régen és ma

Foglalkozás célja:
  • prompt fogalma
  • promptírás gyakorlása
  • lényegkiemelés gyakorlása
  • szövegértés fejlesztése
  • kritikai gondolkodás fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • testnevelés és sport
  • digitális kultúra
  • magyar nyelv és irodalom

A foglalkozás alapján megbeszéltük, mire lehet használni a ChatGPT-t, majd kitértünk arra, hogyan kell megfogalmazni helyesen a  promptot. Gyakorlásképpen közösen fogalmaztunk meg egy kérést a ChatGPT-hez. 

A tanulók választhattak a feladatok közül:

  • egy 1900-as évekbeli futballista és egy mai futballista beszélget
  • egy 1900-as évekbeli kézilabdázó és egy mai kézilabdázó beszélget

A tanulók iskolánkban futball - és kézilabdaversenyeken vesznek részt rendszeresen, ezért is választottuk ezt a két sportágat. Bár megemlítettem, hogy az egymás mellett ülők  más-más választ fognak kapni, mégis többen csodálkoztak. A ChatGPT/TalkAI által adott válaszok alapján a Canva alkalmazásban a tanulók táblázat vagy egy általuk választott más formátumban az általuk választott sportág régi és mai jellemzőit hasonlították össze. A legnehezebb számukra a lényeg kiemelése, illetve a kérdések megfogalmazása volt.

A beszélgtések során voltak, akik a szabályokra, illetve a ruházatra tértek ki, míg mások egy-egy futballcsapat történetét próbálták megismerni.

További képek ITT láthatók.

9. foglalkozás: QR kódvadászat

Foglalkozás célja:
  • szókincsbővítés
  • játékos feladatok digitális eszközök segítségével
  • mozgásos tevékenység
  • együttműködés, szociális kompetencia fejlesztése
Kapcsolódó tantárgyak:
  • magyar nyelv és irodalom
  • digitális kultúra

A tanulók a 4. osztályosok által készített QR kódok segítségével ismerkedtek régi szavakkal, amiknek a párját szintén QR kódon kellett megkeresniük.  A feladatlap kitöltésekor meg kellett állapítaniuk azt is, hogy régi, vagy új szót találtak-e. A csoportok tagjai nagyon együttműködtek: voltak akik a QR kódokat olvasták be (sajnos, nem mindenki telefonja tudta beolvasni a kódokat), míg mások a talált szavakat írták be a megfelelő helyre. Voltak olyan csoportok, amelyek nagyon gyorsan végeztek a feladattal, így segítettek a többieknek a QR kódok megtalálásában.

A felladat megoldását az időjárás is befolyásolta: míg a 6. osztályosok ragyogó időben az iskolaudvaron kerestek QR kódokat, addig  a 6. osztályosok a rossz iő miatt a köynvtárban oldották meg ezt a feladatot.

A visszajelzések alapján, mindenkinek nagyon tetszett ez a feladat.

További képek ITT láthatók.

Záró értékelés:

Foglalkozás célja:
  • önértékelés fejlesztése
  • önismeret fejlesztése

A tanulók a JotForm-ban készített űrlapon válaszoltak a kérdésekre: Mi tetszett a legjobban? Miért? Mit tanultál a projekt során? Hogyan ítáled meg a társaid munkáját? Mit vinnél magaddal, ha te lennél az időutazó? Milyen lesz Rábapatona 100 év múlva?

A záró értékelés összefoglalása ITT érhető el.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el