7-8. osztály
A projekt célja:
- a tanulók ismerjék meg jobban településüket
- térképismeret
- térlátás fejlesztése
- kreativitás, fejlesztése
- esztétikai érzék fejlesztése
- kritikai gondolkodás fejlesztése
- mesterséges intelligencia tudatos használata
- együttműködés, szociális kompetencia fejlesztése
- önértékelés fejlesztése
- szövegértés fejlesztése
1. foglalkozás: - Térképészkedjünk!
- szövegértés fejlesztése
- térképismeret
- tájékozódás
- térlátás fejlesztése
- önértékelés
- egymás segítése
- kritikai gondolkodás
- problémamegoldás
- történelem
- digitális kultúra
- természettudomány / földrajz
- hon - és népismeret
Ezeken az évfolyamokon történelemórán ismerkedtek meg a gyerekek a település régi és mai formájával. Az Earth3DMap segtségével itt is megkeresték a gyerekek a házukat, bár itt is voltak olyanok, akik nem találták meg a házukat a térképen.
Számukra is nehéz volt a régi nevek és a településrészek párosítása, de közös munkával azért mindenki megoldotta ezt a feladatot. A leírás és a településrészek párosításánál ők már elolvasták a rövid szövegeket, így hamarabb sikerült a feladatmegoldás, mint az 5-6. évfolyamokon.
Ezeken az évfolyamokon is nagyon tetszett nekik, hogy felkerülhettek a térképre, bár ezeken az évfolyamokon is előfordult, hogy valakinek javítani kellett a helyet.
A kilépőkártyák szerint tetszett nekik ez a foglalkozás.
További képek a foglalkozásról ITT láthatók.
2-3. foglalkozás: Kalandjáték
- szövegértés
- mozgásos tevékenység
- település jobb megismerése
- közösségépítés
- testnevelés és sport
- digitális kultúra
- közösségi nevelés
A tanulók ezeken az évfolyamokon is elmentek megismerni a települést egy kalandjáték keretében, amit az Actionbound alkalmazással készítettünk számukra. A séta során kérdésekre válaszoltak a település történelmével kapcsolatban, illetve az egyes helyszíneken szelfit, videót készítettek.
A kilépőkártyák alapján tetszett nekik, bár a kérdéseket könnyűnek találták. Ennek ellenére hibátlan feladatmegoldás nem volt. Tetszett a gyerekeknek az is, hogy sétálhattak.
A feladatot értékelték is a gyerekek.

További képek és videók ITT láthatók.
4. - 5. foglalkozás: Plakátkészítés
- írásbeli kifejezőkészség fejlesztése
- esztétikai érzék
- kreativitás fejlesztése
- internetes keresés gyakorlása
- kritikai gondolkodás fejlesztése
- önértékelés fejlesztése
- digitális kultúra
- vizuális kultúra
- dráma és színház
A falujárást követően a 7. osztályosok plakátot/szórólapot készítettek, amelyben bemutatják Rábapatona látnivalóit. Ehhez a Canva alkalmazást használtuk, ami teljesen új volt a gyerekeknek. Mivel ebben az osztályban sok tanuló szereti a kreatív feladatokat, ezért választottuk számukra ezt a tevékenységet.
A 8. osztályosok szintén plakátot készítettek, a Canva-ban de ők Dráma és színház tanórán a színház témakörét járták körbe. A tanulók választhattak a feladatok közül:
- Régi és modern színházépületek
- Jelmezek régen és ma
- Színházi technológia régen és ma
Az ellenőrzőlistában is szerepelt, hogy figyelni kell a helyesírásra. Sajnos, ez nem mindenkinek sikerült.
A legjobb plakátokat kinyomtattuk és a záró kiállításon bemutattuk.
További képek ITT láthatók.
6. foglalkozás: 3D-s tervezés
- térlátás fejlesztése
- fantázia fejlesztése
- 3D-s tervezés gyakorlása
- matematika
- vizuális kultúra
- életvitel és technika
- digitális kultúra
A tanulók választhattak a feladatok közül, így mindenki talált olyan lehetőséget, ami elnyerte a tetszését.
Mindenkinek egy épületet kellett tervezni a Tinkercad alkalmazásban, ami nem volt új a tanulók számára, hiszen már tavaly megismerkedtek az alapfunkciókkal.
A választható feladatok során egy épületet kellett megtervezni, ami
- jelenleg is található Rábapatonán
- a jövőben jó lenne, ha lenne Rábapatonán
Megbeszéltük a gyerekekkel a méretarányokat is. A legjobban sikerült modelleket természetesen ki is nyomtattuk, amiket a projektzáró kiállításon be is mutattunk a látogatóknak.
További képek és videók ITT láthatók.
Nagyon jó volt olvasni a kilépőkártyákon, hogy a gyerekeknek továbbra is tetszik a 3D-s tervezés.
7. foglalkozás: QR kódvadászat
- szókincsbővítés játékos formában digitális eszközökkel
- együttműködés, szociális kompetencia fejlesztése
- mozgásos tevékenység
- magyar nyelv és irodalom
- digitális kultúra
A foglalkozáson a tanulók azokat a QR kódokat olvasták be, amelyeket a 4. osztályos tanulók készítettek régi és mai szavakkal. A tanulóknak nem volt elég leolvasni a kódokat, hanem meg is kellett állapítaniuk, hogy a QR kód rejtette szó régies, vagy mai szó, majd ezt beírták egy feladatlapra is. Míg a 7. osztályosok ezt a feladatatot az iskola előkertjáben tudták megoldani, addig a 8. évfolyamosokhoz nem volt kegyes az időjárás, így ők a könyvtárban dolgoztak.
A tanulóknak nagyon tetszett ez a tevékenység is.
További képek ITT láthatók.
Záró értékelés:
- önértékelés fejlesztése
- önismeret fejlesztése
- fantázia fejlesztése
A tanulók a Jotform-ban elkészített űrlapot töltötték ki, melyben nemcsak arra kérdeztünk rá, hogy mit tetszett és mirét, hanem a saját és társuk munkájára is. A tanulók elmondták azt is, hogy mit vinnének magukkal, ha ők lennének az idűutazók, illetve, hogy hogyan fog kinézni Rábapatona 100 év múlva.

Miért tetszettek a feladatok?

Hogy fog kinézni Rábaptona 100 év múlva?

A teljes záró értékelés ITT érhető el.